Starten met Budgetten

In de loop van de jaren zien we na vele inrichtingen een rode draad ontstaan bij het inrichten van Budgetten. Geregeld wordt ons gevraagd wat nou de beste manier is om hier mee te starten. Hieronder volgen de voornaamste punten waar je op kunt letten:


  • Zorg ervoor dat je het standaard OHW proces in de vingers hebt, dus van het juist tariferen van uren en producten, gebruik maken van de passende (deel-)projecten, opbouw van de factuur en je factuurproces.
  • Zorg voor eenheid in je werkproces en maak iedere medewerker hier deelgenoot van.
  • Beperk de uitzonderingen voor klanten, tarieven en projecten: je zult zien dat meer eenheid een grotere meerwaarde heeft, ook al zou je het niet verwachten.
  • Naast inrichten van Budgetten, heb je hier ook een jaarlijks een onderhoud op. Beperk je aantal budgetten per klant per boekjaar. Ook al zijn er beheertools om de budgetten naar een volgend jaar door te rollen: je moet ze alsnog per klant beoordelen: als je budget dit jaar al niet klopt, waarom zou het bijvoorbeeld volgend jaar dan wel passen?
  • Budgetten kan je tot een laag detailniveau inrichten. We adviseren je dat pas te doen als je al enige perioden met budgetten werkt, maar let wel: meer detailniveau aanbrengen=een hogere inrichtings- en onderhoudslast. Het overgrote deel van onze klanten kiest daar namelijk niet voor.


Was dit antwoord nuttig? Ja Nee

Feedback versturen
Het spijt ons dat we u niet hebben kunnen helpen. Als u feedback geeft, kunnen we het artikel verbeteren.