Inlogaccounts Radar360

In RADAR kan je op 3 manieren inloggen:

  • Met een Radar360 account
  • Met een Microsoft 365 account voor bedrijven
  • Met een Visma Connect account

Alle inlogaccounts tot en met maandag 16-10-2023 22:30 zijn Radar360 accounts. Pas daarna kunnen de andere 2 types zijn aangemaakt.
De Radar360 inlogaccounts worden door Radar360 zelf aangemaakt en opgeslagen en kunnen dus vanuit Radar360 benaderd worden om bijvoorbeeld wachtwoorden te resetten en MFA (Multi Factor Authenticatie) aan te zetten.
Voor de Microsoft 365 accounts worden deze instellingen beheerd door je eigen Microsoft 365 beheerder en niet door Radar360. Dit geldt ook voor Visma Connect.

MFA

De Radar360 accounts ondersteunen nu MFA/2FA. Radar360 gebruikt daarvoor de zogenaamde TOTP (Timed One Time Password) tokens en geen SMS, spraak of e-mailvalidatie. De TOTP tokens worden weergegeven met QR-tokens.

Je beheerder van Radar360 stelt in of jouw account verplicht gebruik maakt van MFA. De beheerder kan er vooralsnog ook voor kiezen om geen MFA in te stellen. Je account heeft dan slechts een e-mailadres en wachtwoord om in te loggen.

Voor algemene informatie over MFA/2FA kan je deze blog van Visma raadplegen: What is 2FA (two-factor authentication)?

Je kunt TOTP gebruiken door de QR-code hiervan te scannen met bijvoorbeeld Microsoft Authenticator, Google Authenticator of een Wachtwoordmanager op de computer of telefoon.
Als Wachtwoordmanager zou je bijvoorbeeld gebruik kunnen maken van 1Password, Lastpass, Keeper, Keepass of soortgelijke oplossingen. Onderaan dit artikel vind je enkele voorbeelden van Wachtwoordmanagers. Het instellen van MFA, andere voorwaarden voor Microsoft 365 en Visma Connect accounts wordt door de desbetreffende beheerders uitgevoerd.

Overstappen van een Radar360 inlogaccount naar een Microsoft 365 account

Om over te stappen moet je de volgende stappen uitvoeren:

  • Het huidige inlogaccount koppel je los in de applicatie. Hiermee wordt dit account verwijderd uit Radar360. 
  • Vervolgens nodig je de medewerker uit via de optie in Accounts en laat je de medewerker zich aanmelden met een Microsoft 365 account. 
  • Let bij het koppelen van de medewerker op dat het daadwerkelijk een Microsoft 365 account betreft.
  • Zie voor het aanmaken van inlogaccounts deze handleiding: Beheren van inlogaccounts.

Voor Visma Connect volg je hetzelfde proces, maar dan kies je voor de inlog Visma Connect.

Instellingen voor MFA

In Beheer > Intern > Instellingen kan je als Beheerder Algemene Systeeminstellingen voor MFA toepassen:
Deze opties bepalen of nieuw aangemaakte medewerkers bij het uitnodigen voor een Radar360 inlogaccount automatisch de optie MFA actief zullen hebben. Deze opties gelden niet voor Microsoft 365 of Visma Connect.
Indien medewerkers nog geen MFA actief hebben staan, is dat te activeren bij de Medewerker via Beheer > Intern > Medewerkers > Accounts door op het lege rondje achter de medewerker te klikken:

Hierna staat de MFA instelling geactiveerd en zal de medewerker met MFA moeten inloggen.
MFA in combinatie met de Desktop App

Indien een vinkje staat in de kolom MFA Desktop betekent dat, dat er niet meer ingelogd kan worden zonder MFA in de Desktop App. Hiervoor is minimaal de Business Layer versie 6.3.00.010 (RADAR.dll) benodigd die reeds automatisch is uitgerold. De gebruiker krijgt dan de volgende melding:

Om te zorgen dat de medewerker alsnog kan inloggen, moet er een tekstbestand genaamd MFA.txt geplaatst worden in de installatiemap van Radar360. Meestal is dat C:\ProgramData\RADAR. In het bestandje zelf hoeft geen tekst te staan. Na het opnieuw opstarten van de Desktop App zal dezelfde inlog van het Web ook beschikbaar zijn voor de Desktop App.

Het bestand MFA.txt moet ook geplaatst worden als je wilt inloggen in de Desktop App met een Microsoft 365 of Visma Connect account.

Voor de eerste keer inloggen met MFA bij een Radar360 account

Zodra de medewerker opnieuw in Radar360 inlogt, zal diegene de volgende vraag krijgen:

Indien je de code wilt opslaan in een wachtwoordmanager, dan kan je òf met de manager de code scannen/uploaden of klikken op Nog steeds problemen? Dan krijg je aanvullende informatie (je inlogaccount en het zogenaamde secret) waarmee je het token in je wachtwoordmanager kan opslaan. Kopieer dan uit onderstaand scherm de code na "Secret"

Let op:

  • Indien een medewerker een ander authenticatiemiddel (bijvoorbeeld een andere telefoon of wachtwoordmanager) wilt gebruiken, koppel je als beheerder de medewerker los waarna je een nieuwe uitnodiging voor een inlogaccount stuurt. Zie hiervoor de handleiding Beheren van inlogaccounts
  • Indien bij een bestaand Radar360 inlogaccount achteraf de optie MFA aangezet wordt, kan na het eenmalig toevoegen van de QR-code direct om een nieuwe code gevraagd worden. Wacht dan even totdat er een nieuwe code gegenereerd wordt en vul die dan in. Anders krijg je de melding: Duplicate verification code entered, please try again.


In bijvoorbeeld Keeper ziet dat er zo uit:


Hieronder een voorbeeld van 1Password:

Hieronder een voorbeeld van Keepass

Het gebruik kan dan via:


Was dit antwoord nuttig? Ja Nee

Feedback versturen
Het spijt ons dat we u niet hebben kunnen helpen. Als u feedback geeft, kunnen we het artikel verbeteren.