Om te kunnen e-mailen binnen Radar360 is het nodig om een aantal gegevens correct in te stellen en de rechten voor de medewerkers goed te zetten. Dit kun je doen als je beheerder bent in Radar360.
- Instellen van e-mailmachtigingen voor de organisatie
- Instellen van e-mailsettings voor de organisatie
- Instellen van e-mailsjablonen voor de organisatie
- Instellen van e-mailsettings voor de medewerker
- Instellen van e-mailsettings door de medewerker
Instellen van e-mailmachtigingen voor de organisatie
Voor het instellen van e-mailmachtigingen voor het gebruiken van een andere afzender, is het nodig dat je beheerderrechten hebt op het Exchange Admin Center. Op die plek dienen namelijk de machtigingen te worden ingesteld.
- Ga naar https://admin.exchange.microsoft.com/#/mailboxes en log indien nodig in.
- Ga naar Home > Mailboxes.
- Klik op het account waarvoor je machtigingen wilt aanmaken.
- Klik in het popupscherm wat geopend wordt op Delegation.
- Je hebt nu de mogelijkheid om een Send as en Read and manage (Full Access) in te stellen. Per machtiging moet je deze beide instellen.
- Je kunt ook een Send on behalf instellen, dit doe je door rechtsboven te klikken op deze optie.
- Het instellen van de machtigingen kan een paar minuten tot 45 minuten duren. Als het niet direct is gelukt, wacht dan even een paar minuten en probeer het dan opnieuw.
Instellen van e-mailsettings voor de organisatie
Een beheerder kan e-mailsettings die voor de gehele organisatie gelden instellen via de beheermodule.
- Ga naar Beheer > E-mailen via Microsoft 365 > Instellingen.
- Bij Instellingen heb je drie tabbladen:
- Algemeen: Hier kun je het standaard lettertype van de e-mails vastleggen. Je hebt de keuze uit een aantal lettertypes en een aantal lettergroottes. De opgeslagen standaard wordt vervolgens toegepast op (nieuwe) e-mail, e-mailsjablonen, e-mailhandtekeningen en factuur e-mailsjablonen.
- Opslaan: Hier kun je instellen dat (verstuurde) e-mails automatisch worden opgeslagen in SharePoint als het vinkje aanstaat.
- Facturatie: Hier kun je instellen dat je Microsoft 365 wilt gebruiken voor het elektronisch versturen van facturen.
- Als je het vinkje aanzet voor Microsoft 365 E-mail gebruiken, dan moet je ook nog de afzender instellen op het scherm Beheer > Koppelingen > Microsoft 365 E-mail (onder het tabblad Overig).
- Je kunt hier instellen via welke medewerker je wilt e-mailen. Selecteer daarvoor een account uit de lijst.
- Als je gebruik maakt van de module Meerdere administraties, dan kun je per administratie een medewerker instellen.
- Klik op de knop Opslaan om de gegevens op te slaan.
- Algemeen: Hier kun je het standaard lettertype van de e-mails vastleggen. Je hebt de keuze uit een aantal lettertypes en een aantal lettergroottes. De opgeslagen standaard wordt vervolgens toegepast op (nieuwe) e-mail, e-mailsjablonen, e-mailhandtekeningen en factuur e-mailsjablonen.
Instellen van e-mailsjablonen voor de organisatie
Een beheerder kan e-mailsjablonen beheren die door de gehele organisatie gebruikt kunnen worden, via de beheermodule. Lees hier meer over het Instellen van E-mailsjablonen.
Instellen van e-mailsettings voor de medewerker
De beheerder kan een aantal gegevens instellen per medewerker en de rechten voor de medewerker regelen.
Instellen van e-mailrechten
Per medewerker kan door de beheerder ingesteld worden wie rechten heeft om e-mails in te lezen en te verzenden.
- Ga naar Beheer > Intern > Medewerkers en selecteer de medewerker voor wie de rechten ingesteld moeten worden.
- Ga naar het tabblad Rechten en scroll naar het kopje E-mails.
- Als je de medewerker de rechten voor CRM geeft, dan worden automatisch de vinkjes aangezet voor het inlezen en verzenden van e-mails.
Instellen van e-mailsettings
Per medewerker kan de beheerder instellen of en welk antwoordadres gebruikt moet worden. Daarnaast kan hij ook aangeven welke afzenders de medewerker mag gebruiken.
- Ga naar Beheer > Intern > Medewerkers en selecteer de medewerker voor wie je gegevens wilt instellen.
- Klik op het tabblad E-mail.
- Hier vind je twee subtabbladen:
- Instellingen: Geef hier aan welk antwoordadres gebruikt moet worden als deze medewerker een e-mail verstuurt.
- E-mailadressen: Hier kun je per medewerker aangeven welke andere afzenders de medewerker mag gebruiken bij het verzenden van een e-mail. Let op: Dit werkt alleen als ook in het Exchange Admin Center van Microsoft 365 de juiste machtigingen zijn ingesteld. In het lijstje van te koppelen accounts staan alle aanwezige Microsoft 365 accounts waar de ingelogde gebruiker toegang tot heeft.
Instellen van e-mailsettings door de medewerker
De medewerker kan voor inkomende en uitgaande e-mail zelf ook een aantal instellingen regelen.
- Klik hier voor het instellen van gegevens voor inkomende e-mail.
- Klik hier voor het instellen van gegevens voor uitgaande e-mail.