Planning & Voortgang

In deze handleiding laten we stap voor stap zien hoe de functie Planning & Voortgang werkt.

Je vindt Planning & Voortgang op de Klantenkaart:

In één oogopslag zie je de taken die gekoppeld zijn in een Workflow, Periodieke taken en andere Taaksjablonen (planningen) die nog niet geactiveerd zijn.

Bovenaan zie je Workflows, daarin staan de taken die gekoppeld zijn aan elkaar, bijvoorbeeld alle taken voor de Jaarrekening, die elkaar opvolgen. Klik hier om Workflow taken aan elkaar te koppelen. 

  • Taken die afgehandeld zijn, zijn te herkennen aan een groene balk.
  • Taken die nog niet zijn afgehandeld, hebben een grijze balk.
  • Taken die te laat zijn, krijgen een rode balk.

Daaronder zie je de Periodieke Taken:

Planningen (inactieve taaksjablonen) die nog niet geactiveerd zijn, zie je onder de Periodieke Taken, deze zijn lichtgrijs van kleur, totdat je een planning activeert. Dat doe je door middel van de drie puntjes aan de rechterkant:

Inrichten Beheer

Voordat we tot dit overzicht komen, moeten we in Beheer een aantal zaken inrichten.

Taaksjablonen aanmaken

  • Ga naar Beheer > Workflow > Taaksjablonen.
    Hier zie je een overzicht van alle taaksjablonen en kun je nieuwe taaksjablonen aanmaken.
  • Voor het aanmaken van een nieuwe taaksjabloon, klik op de knop Toevoegen.
  • Selecteer de Actiecode. Klik hier om Actiecodes aan te maken.
  • Vul de Standaard duur in.
    Je hebt de keuze uit minuten en uren. Deze duur wordt weergegeven in het overzicht van Voortgang & Planning. Verder kun je als je gebruik maakt van Power BI, een overzicht maken met hoeveel tijd je op periodieke taken hebt ingepland.
  • Selecteer de gewenste Periode voor deze taak, bijv. ieder(e) maand, kwartaal, jaar.
  • Selecteer de Datum waarop de taak dient te starten.
  • Kies de periode waar de taak Betrekking op heeft, let op: dit is later niet meer te wijzigen.
  • Zet het vinkje aan bij Actief als je de planning wilt genereren bij alle klanten.
  • Optioneel kun je de Rubrieken invullen.
    Indien je bij de rubrieken hebt ingesteld dat een rubriek is gekoppeld aan een boekjaar, dan kan de rubriek in het taaksjabloon worden leeg gelaten. Bij het aanmaken van de taken wordt hier dan automatisch het betreffende boekjaar ingevuld.
  • Optioneel kun je de Verantwoordelijke Medewerker invullen.
  • Selecteer de Uitvoerende Medewerker.
    Indien er voor een taak geen Uitvoerende Medewerker is ingevuld, zal de taak niet gegenereerd worden en niet Actief zijn.
  • Klik op de knop Opslaan.

Planning genereren

  • Ga naar Beheer > Workflow > Planning genereren.
  • Selecteer vervolgens een of meerdere Taaksjablonen.
  • Klik op de knop OK.
Klik je bij een klant (relatie waar het vinkje KLANT aan staat) in de klantenkaart op Planning & Voortgang, dan wordt de planning daar ook voor die specifieke klant neergezet. Wat je ziet zijn dan de taaksjablonen (planning) in het lichtgrijs, de planning is nog niet geactiveerd. Selecteer bij de 3 puntjes aan de rechterkant ‘Planning activeren’ om de taak aan te maken.

Planning bewerken

Via Planning bewerken kun je in Bulk wijzigingen in Taakplanningen doorvoeren. De werking van de functie lijkt op die van Bulkaanpassingen voor Relaties.

  • Bovenin het scherm in de velden Filteren... kun je een selectie maken van de aan te passen Acties. Wanneer geen waarde is ingevuld, vallen alle waardes binnen de selectie.
  • Als je een ander Filter wilt instellen, klik dan onderin het scherm op de knop Filters verwijderen. Alle Acties worden dan weer getoond.
  • De applicatie toont de lijst met Acties die gevonden zijn op basis van de ingevoerde filters. De lijst kan verder verfijnd worden door per Actie het vinkje aan of uit te zetten.
  • Wanneer de juiste Acties zijn geselecteerd, geef je boven in het scherm in de rode balk aan welke gegevens je wilt aanpassen.
  • Wanneer je alle aanpassingen hebt klaargezet, klik je onderin het scherm op de knop Uitvoeren. Je krijgt nu de vraag of je zeker weet dat je de geselecteerde Acties wilt aanpassen. Als je op de knop OK klikt, dan worden de aanpassingen direct doorgevoerd. Let op! Alle Acties van alle pagina's worden aangepast!!

Taken aanmaken

  • De planning zal naar boven springen en krijgt een donkergrijze kleur.
  • Kies Wijzig deze Planning om de Taken aan te maken.
  • Vul de gewenste gegevens in die van toepassing zijn op deze klant en klik op de knop OK.
    De taak wordt aangemaakt.
  • Onder de drie puntjes vind je de acties voor de taak en kun je de planning wijzigen of deactiveren.

Workflows aanmaken

  • Ga naar Beheer > Workflow > Workflows.
    Hier vind je een overzicht van de Workflows en kun je nieuwe Workflows toevoegen. 
  • Klik op de knop Toevoegen en vul een naam in.
  • In workflow ‘JR’ kunnen we nu taaksjablonen toevoegen. Klik op de knop Toevoegen en vul de gewenste Volgorde nummer in en kies de taak.
  • Voeg alle gewenste taken toe.
  • Stel vervolgens regels in voor elke taak, klik op de bovenste en kies de opvolgende taak, vul de gewenste aantal dagen in na gereed melden of na aanpassen van de actiedatum van de oorspronkelijke taak.
  • Indien gewenst kunnen er meerdere regels worden toegevoegd.
Zodra de workflow taken aan elkaar zijn gekoppeld, zullen ze bovenaan verschijnen bij ‘Voortgang & Planning’ bij iedere klant.

Voor klanten die vanuit de Desktop App van RADAR overstappen:

Belangrijke verschillen ten opzichte van ‘Workflow Beheer’ in de Desktop App:

  • Planning en voortgang staan bij elkaar op 1 pagina;
  • Schematische weergave van periodieke taken en workflows;
  • Kleurcodering taak afgehandeld (groen), taak te laat (rood) en taak in planning (grijs);
  • Actieve en inactieve taken zichtbaar in 1 overzicht.


Was dit antwoord nuttig? Ja Nee

Feedback versturen
Het spijt ons dat we u niet hebben kunnen helpen. Als u feedback geeft, kunnen we het artikel verbeteren.