Word-sjablonen en rollen: ervaar het gemak
1. Begin met het Word sjabloon te maken
2. Ga naar beheer
3. Sjabloon toevoegen
4. Instelling bij sjabloon
5. Kies vervolgens OPTIES
6. Nieuw document maken
7. Brief sturen aan een derde partij: Rollen
8. Document bewerken en pdf maken
9. Rol toevoegen
10. Betrokken relatie koppelen aan een klant
1. Begin met het Word sjabloon te maken
De tekst heb je klaargezet, ##-codes zijn toegevoegd en het document is opgeslagen als .docx. De rode tekst moet zelf worden ingevuld.
Dit is een voorbeeld met diverse ##codes. De lijst met codes vind je hier.
2. Ga naar Beheer
Vanuit het dashboard ga je naar de optie Beheer. Onder het kopje Documenten staat: Sjablonen.
3. Sjabloon toevoegen:
- Voeg een sjabloon toe
- Geef het sjabloon een naam
- Applicatie: Word
- Selecteer het bestand
Belangrijk verschil t.o.v. Sjablonen met DMS in Windows Verkenner: het sjabloon moet een .docx zijn (geen .dotx) en je hoeft de ## codes niet meer te scannen.
4. Instelling bij sjabloon
Vervolgens ga je het sjabloon bewerken. Klik op INDELEN.
Rubrieken die je al vast kunt invullen en het Type kun je al meegeven. Het boekjaar vul je meestal in bij het maken van het betreffende document.
5. Kies vervolgens OPTIES
Handig is als je hier de Betreft invoert en bij Te gebruiken vanuit de vinkjes BEDRIJF en PERSOON aan zet.
(note op 2-4-2020: Verplicht stellen persoon werkt vanuit het web nog niet)
6. Nieuw document maken
Ga naar een relatie.
Nu kies je Nieuw Document en vind je onder sjablonen het nieuwe sjabloon. Je geeft nog de laatste rubriek mee.
Wil je het document richten aan een derde partij? Ga dan verder bij 7. Brief sturen aan een derde partij: Rollen
Anders kies je Opslaan en het document wordt aangemaakt in SharePoint en verschijnt in de lijst van documenten.
7. Brief sturen aan een derde partij: Rollen
Kies bij Opties de juiste rol waar je brief aan wilt richten (#adres#).
Als je nog geen rol hebt zul je die eerst moeten koppelen. Zie Gebruik van Rollen en Betrokken Relaties.
Kies Opslaan en het document verschijnt in de lijst van Documenten.
8. Document bewerken en pdf maken
Klik op de naam van het document om het te openen in Word online. Pas de tekst aan zoals je wilt en sluit het document.
Nu kun je vanuit RADAR een pdf van dit document maken:
Het resultaat als je ook in de pdf schrijver je briefpapier hebt staan. Klik hier voor meer informatie briefpapier toevoegen.
9. Rol toevoegen
Maak eerst het bedrijf, de derde partij aan:
Vanuit het dashboard, ga je naar je naar relaties. Hier voeg je een bedrijf toe. Je geeft aan wat voor een bedrijf het is.
Je geeft aan wat voor soort bedrijf het is via de optie Rollen:
![]() | ![]() |
10. Betrokken relatie koppelen aan een klant
Vervolgens ga je naar de klant waar de betrokken relatie (rol) bij hoort en voegt de relatie toe.
Vanaf nu kan de rol worden gebruikt in documenten aan Café Het Hoekje.